همه ما به خوبي ميدانيم که تجربه کاربري و همچنين رابط کاربري چه نقش مهمي در افزايش جذب کاربران دارد. با اين حال، نميتوانيد تأثير رنگهاي مختلف را در
کاربران يک اپليکيشن رنگارنگ و جذاب را بيشتر دوست دارند. زيرا اينکار باعث تفسير بهتر محتواي اپليکيشن ميشود. با اين حال، سوال مهم قبل از طراحي اپليکيشن، انتخاب رنگ مناسب براي بخش هاي مختلف اپليکيشن است. شما بايد رنگ نماد اپ و لوگو خود را انتخاب کنيد و مهمتر از همه، به دنبال انتخاب طرح رنگ عالي براي اپليکيشن خود باشيد.
اهميت رنگهاي مهم مختلف
طراحان اپليکيشن در بيشتر موارد در هنگام انتخاب رنگها، از آخرين روندهاي طراحي اپليکيشن پيروي ميکنند، که ايده بدي نيست. اما بايد توجه داشته باشيد که هر يک از رنگها داراي تأثير و قدرت ارتباطي با کاربر هستند. بياييد چند رنگ حياتي را تجزيه و تحليل کنيم تا ببينيم معناي آنها چيست.
انتخاب رنگ براي نماد
اگر از گوگل پلي استور يا اپ استور ديدن ميکنيد، ميتوانيد آيکن اپليکيشنهاي متعدد را با رنگ هاي مختلف مشاهده کنيد. بسته به نوع اپليکيشني که داريد، رنگ آيکنها شما انتخاب مي شود. بنابراين، در اينجا درک و آگاهي شما از رنگ ها مطرح مي شود. شما بايد انتخاب را با احتياط انجام دهيد.
راه حل ممکن، پيروي از روندهاي فعلي طراحي است و سپس ميتوانيد رنگهاي رايج مانند قرمز، آبي يا سبز را انتخاب کنيد. اگر تحقيقات کاملي انجام داده ايد، حتماً ديده ايد که آبي بيشترين رنگي است که در اپليکيشن هاي محبوب مانندFacebook ، Twitter، LinkedIn ، Google ، Safari و . استفاده ميشود. اما اگر مي خواهيد نماد اپليکيشن شما متفاوت به نظر برسد، ميتوانيد از طيف رنگ سبز استفاده کنيد.
انتخاب طرح رنگ مناسب
بايد بدانيد که انتخاب رنگبندي مناسب يکي از مهم ترين کارهايي است که بايد انجام دهيد. بنابراين، هنگامي که براي انتخاب رنگ تصميم ميگيريد، جنبه هاي مختلفي به وجود ميآيد که بايد در نظر گرفته شود. مانند رنگ هاي مرتبط با منطقه شما و همچنين رنگ برند شما.
آنچه شما بايد انجام دهيد اين است که رنگهاي ساده را براي افزايش UX انتخاب کنيد. رنگهاي ساده براي چشم خوشايند به نظر ميرسند و در عين حال، خواندن محتوا را براي کاربر آسان تر ميکند. در واقع، طبق يکي از تحقيقات انجام شده، مشخص شده است که اکثر کاربران هنگام استفاده از Adobe ColorCC رنگهاي ساده را ترجيح ميدهند. وقتي از رنگ هاي ساده استفاده ميکنيد، بهتر است از دو يا به احتمال زياد سه رنگ استفاده کنيد. در حالي که طرح رنگ اپليکيشن خود را توسعه ميدهيد، ميتوانيد از چرخه رنگي که شامل چندين طرح از پيش تعيين شده است استفاده کنيد و کار را براي طراحي راحت تر کنيد.
انواع طرح هاي رنگي مورد استفاده
طرح رنگي تک رنگ
طرح تک رنگ يکي از ساده ترين طرح هاي رنگي است که براي طراحي اپليکيشن استفاده ميشود، زيرا شما بايد هر يک از رنگ ها را مستقيماً از پايه انتخاب کنيد. اينکار تأثير خوبي خواهد داشت و باعث ايجاد ظاهري هوشمندانه در اپليکيشن شما خواهد شد. اين طرح شامل تنها يک رنگ همراه با سايه، تن و رنگ آن است. ميتوانيد طرح هاي بديع و شيک را با آن ايجاد کنيد. آبي و سبز براي چشم آرامش بخشتر خواهد بود.
طرح رنگي مشابه
اين طرح رنگي از رنگهاي مرتبط تهيه ميشود که در آن يکي براي برجستگي استفاده مي شود، در حالي که ديگري براي تقويت طرح استفاده ميشود. در رنگ آميزي آنالوگ شما بايد عمدتا از سه رنگ استفاده کنيد که نزديک به هم هستند.
چالش اصلي اين است که تصميم بگيريد از کدام رنگ استفاده کنيد تا جلوه اي پيچيده تر به اپليکيشن بدهيد. نمونه اي از اپليکيشني که از رنگ مشابه استفاده ميکند، اپليکيشن مديتيشن آرام است که از رنگ سبز و آبي استفاده مي کند تا کاربران احساس آرامش و آسايش بيشتري داشته باشند.
طرح رنگي مکمل
در اين طرح رنگها متضاد و برخلاف يکديگر هستند. هدف اصلي آنها جلب توجه و تمرکز کاربر است. بنابراين، در اينجا اساساً دو رنگ انتخاب شده است. يکي غالب باقي ميماند در حالي که ديگري متضاد يا متعادل کننده آن است. با اين حال، بايد اطمينان حاصل شود که رنگها با دقت زيادي انتخاب ميشوند زيرا محتوا بسيار روشن به نظر نميرسد.
طرح رنگي سفارشي
هنگامي که تصميم داريد طرح رنگ سفارشي را اجرا کنيد، از چرخه رنگ به طور هوشمندانه استفاده کنيد. اما اين بدان معنا نيست که فقط طراحان با تجربه ميتوانند دست خود را روي آن بگذارند. اگر به تازگي کار خود را شروع کرده ايد، توصيه مي شود از رنگ بندي سنتي، بيشتر استفاده کنيد و اگر مي خواهيد موفق شويد، فقط از يک يا دو رنگ اصلي استفاده کنيد.
طرح رنگي مرکب
طرح رنگي مرکب به عنوان طرح مکمل نيز شناخته مي شود. اين طرح رنگي شامل رنگ اصلي و ترکيب چند رنگ مشابه است. اين رنگ متضاد مشابه رنگ مکمل است اما چشم انداز بصري خوبي ندارد.
انتخاب سايه هاي رنگ
انتخاب سايه رنگ اپليکيشن نيز مهم است و در اينجا طراح بايد رنگ مشکي را با رنگ اصلي ترکيب کند. هدف اصلي آن جذابيت بيشتر
استفاده از Adobe Color CC
عملکرد اصلي Adobe Color CC اين است که با ساده سازي انتخاب رنگ مورد نياز، کار طراحان را آسانتر کند. به اين ترتيب شما ميتوانيد هر رنگي را به عنوان رنگ اصلي انتخاب کنيد و همچنين پالت ها را مستقيماً اضافه و ذخيره کنيد.
اثر کنتراست رنگ
طراحان بايد از کنتراست رنگ (با استفاده از دو رنگ متضاد) براي جلوگيري از خستگي چشم ها استفاده کنند. اين رنگ، اپليکيشن را تقسيم ميکند تا به راحتي بتواند توجه کاربر را به خود جلب کند.
اما يک نکته را بايد در نظر داشت. اگر از
به عنوان مثال، براي متن کوچکتر، ميتوانيد از نسبت کنتراست 4.5:1 در مقابل پس زمينه آن استفاده کنيد و اگر از متن بزرگ استفاده ميکنيد، نسبت 3:1 توصيه ميشود. هنگام طراحي نمادها يا لوگوها ميتوانيد از نسبت کنتراست يکساني استفاده کنيد. اما به ياد داشته باشيد، متن بايد به وضوح قابل مشاهده باشد.
خوب است که شما براي خوانا کردن متن خود تمرکز کرده ايد، اما جذابيت آن براي کاربران نيز بسيار مهم است. بنابراين، اگر ميخواهيد يک ناحيه يا متن مهم را برجسته کنيد، ميتوانيد از رنگ با کنتراست با ارزش بالا استفاده کنيد. ميتوانيد از آن در دکمه هاي فراخواني تماس که اغلب توسط کاربران استفاده ميشود نيز استفاده کنيد.
در مورد افراد کم بينا چطور؟
همچنين ميتوانيد قسمتي براي افرادي که از مشکل کور رنگي رنج ميبرند و نميتوانند بين رنگها تمايز قائل شوند، طراحي کنيد. آنها در شناسايي رنگهاي اصلي مانند قرمز، آبي يا سبز مشکل دارند. اما مي توانيد از ضربات، الگوها ، علائم و نشانگرها و . استفاده کنيد تا براي چنين افرادي راحت تر باشد تا بتوانند مطالب را بخوانند.
نتيجه گيري
ما به وضوح مشاهده کردهايم که رنگ هنگام طراحي رابط کاربري و تجربه کاربري يک اپليکيشن تلفن همراه چقدر اهميت دارد. اين ميتواند اپليکيشن شما را در رقابت با ساير رقبا بسيار برجسته کند. بنابراين، شما بايد بر روي آن، علاوه بر تمرکز بر عناصر مختلف طراحي UI و UX، تأکيد يکساني داشته باشيد. انتخاب درست رنگ از همه مهمتر است و بايد با دقت زياد انجام شود. براي غني سازي طراحي اپليکيشن، از طرح ها و کنتراست هاي رنگي به بهترين نحو استفاده کنيد.
رنگ ,استفاده ,کنيد ,اپليکيشن ,طرح ,بايد ,استفاده کنيد ,است که ,از رنگ ,طرح رنگي ,شما بايد
درباره این سایت